tirsdag 15. november 2011

Fikk lettet på hjertet!

Med null nattesøvn atter engang, forårsaket av kvalme, urolig mage og masse tanker, måtte jeg bare ringe HFS i dag. Etter å ha lest på pakningsvedlegget til sprøytene jeg stikker i magen hver dag/kveld, så er OHSS det som bekymrer meg mest av alt ettersom jeg er mer disponert for det på grunn av PCOS. 

Det som er faresignalene for OHSS:
"Symptomer kan være buksmerter, oppsvulming av buken, kvalme, brekninger, diaré, vektøkning, redusert urinstrøm og pusteproblemer. Komplikasjoner kan omfatte dannelse av blodpropper. Dersom du merker slike symptomer, kontakt legen din umiddelbart."

Nå har jeg bare hatt moderate buksmerter, buken står som en sperreballong og jeg ser ut som jeg er 4 måneder gravid allerede, kvalme og diaré. Men samtidig så kan metformin være en synder til både kvalme og diaré. For å få svar på mine bekymringer ringte jeg å snakket med sykepleieren som hadde oss til samtale når vi var der i september. Ei veldig hyggelig og behagelig dame. Jeg buste ut med mine tanker og bekymringer og lurte på om jeg burde ta ultralyd før fredag. Hun ga meg masse beroligende ord, og på slutten av samtalen satt vi bare å lo begge to. HERLIG! Aaaah, ett tonn med bekymringer er borte fra hodet mitt. For det er som jeg tidligere har sagt: de vet hva de holder på med, og dosen jeg har med gonal-f er ikke spesielt høy, og for å få dette til må de uansett stimulere meg. Hun kunne også fortelle at om jeg skulle ende opp med å bli overstimulert, så vet de hvordan de behandler det, og jeg har ingenting å bekymre meg for. Hun skulle forresten også være behjelpelig med å skrive en faks til pasientreiser slik at vi får dekket reisen. Lillemor får selvfølgelig være med.

Derfor fortsetter vi slik som før, og vi ser frem mot fredagen! Får bare forsøke å klare meg så godt jeg kan gjennom dagene når kvalmen herjer som værst og magen ikke spiller på lag. Har kjøpt inn masse ulike tørre kjeks, slik at jeg får i meg litt mat om dagene. Det frister ikke med mat både fordi kvalmen herjer og at magen slår seg komplett vrang hver gang det dumper noe mat nedi magesekken, uansett hva det er! 
Jaja, får se det positive i det. Jeg er i alle fall godt forberedt på en eventuell graviditet!


Klemmer fra 

4 kommentarer:

  1. Kjedelig å være så dårlig da :( Hvor stor dose med Gonal-f bruker du? Jeg har blitt overstimulert på 112 iE to ganger, så dosen behøver ikke å ha noe å si sånn sett... Uansett, de vet hva de driver med - Hausken sa også at de har god kontroll ved overstimulering, og selvom de på ul og ved blodprøver har sett at jeg har vært det, så har jeg ikke merket noe sjøl - ikke hatt noen plager what so ever :)

    Dette må det bare bli barn av!!!

    SvarSlett
  2. Flippy: Ble satt på 150 ie.fra starten av og skal gå på det frem til torsdag. Hvordan dosen blir på fredag vei vi først etter ultralyden, blir spennende! Lillemor ler av magen min, for den blir bare større for hver dag. Tror faktisk jeg må legge ut bilde i morgen av magen som nesten ser høygravid ut, til tross for at det ikke er noe baby inni der enda... :-P

    SvarSlett
  3. Godt at du ble litt betrygget i forhold til bekymringene dine :) Men kjipt at du er i så dårlig form. Krysser fingrene for at det blir værdt strevet til slutt :)
    Klem:)

    SvarSlett
  4. Hadd vært greit å være i så elendig forfatning hadde jeg bare hatt meg selv å tenke på, men når det går ut over familielivet er det utrolig kjipt!! Ligger stort sett som et slakt på sofaen og irriterer meg over alt jeg ikke får gjort eller vært med på. Må bare fått tatt bilde av magen, Lillemor synes det er ganske festlig at jeg er blitt så "tjukk". ;-)

    SvarSlett

Tusen takk for at du skriver noen ord til oss :)