fredag 14. oktober 2011

En åpenbaring!

Jeg har lenge ergret meg over at jeg ikke fikk til å hekle bestemor-ruter tidligere i vinter da jeg startet på prosjektet. Det lignet ikke noe som helst, jo kanskje en blomst...men det var langt fra det som var målet med heklingen! Hele opplegget endte med at jeg heklet tre luer i stedenfor, for det mestret jeg i allefall. De nostalgiske rutene ga jeg opp, for prosjektet mitt var ikke innenfor noen som helst rekkevidde. Jeg var rett og slett håpløs. Inntill i går...

Da jeg dro for å hente dataen min ramlet jeg sånn helt tilfeldig innom husfliden og på et stativ i butikken var det masse brosjyrer på både strikking og hekling. Jeg grep tak i den første jeg la merke til, som hadde en søt liten baby på forsiden. Begynte å bla litt i heftet og der, der var et bilde av verdens søteste lille babyteppe, laget av bestemor-ruter! Dermed dro hjernen min tilbake i tid, og mintes veldig godt hvordan jeg svor over å ikke få de hersens rutene til. Spurte etter oppskrifta på teppet og dama hentet det, men jeg var snar med å si: "eeehh...for å være ærlig skjønner jeg ingenting av dette". (jeg har ikke strikket annet enn barbie sjerf og jeg kan i allefall ikke lese oppskrifter på håndarbeid!)
Det resulterte i at dama spurte om jeg hadde litt tid, så viste meg hvordan man hekler slike ruter. Dro hjem ved godt mot, en stor porsjon iver og en dæsj tålmodighet, prøvde og feilet med det lille garnet jeg hadde i huset etter vinterens noe mislykkete opplegg. 


Min nye hobby! Hekling av bestemor-ruter.
Plagdes litt, men til slutt satt det! HER kan du lese både oppskrifter og se video, skulle det fortsatt ikke sitte helt, anbefales en tur til denne bloggen for hun har en veldig fin måte å forklare på: få-det-inn-med-teskje-måten! Takk og lov for internett. NÅ kan jeg det, jeg kan hekler bestemor-ruter, og jeg er innmari stolt av at jeg endelig fikk det til! Når man først har skjønt det, så er det veldig enkelt. Føles som jeg har hatt en åpenbaring!

Ivrig som jeg var tidligere idag dro jeg for å kjøpe garn, men utvalget i farger var ikke det helt store, så jeg endte bare opp med tre farger. Men det er greit å starte med, det holder i massevis. Så nå i kveldinga har jeg kost meg med heklinga, og det ble 6 ruter før jeg ga meg. Fortsetter i morgen, og jeg må vel ha 6 eller 9 ruter til for å få et lite vognteppe. Om det blir til oss selv, eller om jeg gir det bort gjenstår å se. ;) Tror det er avhengighetsskapende når man først har startet med denne hobbyen, så jeg vet at det kommer til å bli mye hekling fremover...

Er forresten en veldig koselig ting å holde på med nå som høsten har meldt sin ankomst, når det blåser som værst ute og regner høljer ned.

Har også fått gjort ferdig kommoden i dag, og vi begge er super-fornøyd med resultatet. Selv om vi enda ikke er kommet riktig igang med IVF-forsøk, så er det likevel litt herlig å tenke på at kommoden er ferdig og klar til bruk, er mye plass for små babyklær i den. Vi begynner å se en ende på ventetiden, og vet at det er vår tur snart. I mellomtiden maler jeg gamle og utslitte møbler, syr og hekler litt i påvente av det store som skal skje, for å få tiden til å gå. 



Husker dere utgangspunktet? Slik var det altså...

TADDAA!! Hvitmaling og nye knotter gjorde virkelig susen!

Jeg tok en telefon til sykehuset i dag for å høre om de hadde mottatt henvisningen fra Haugesund på operasjon, det hadde de selvfølgelig ikke. Derfor dro jeg med henvisningen slik at de fikk scannet den inn og sendt den som haste-melding til gynekologen. Da har jeg gjort det som står i min makt for å få fortgang i dette, så nå er det bare å vente....





Klemmer fra

5 kommentarer:

  1. Så flink du er <3

    Håper det blir forgang på sykehuset også nå, da, krysser fingre og tær for deg :)

    SvarSlett
  2. Så flink du er ;)
    Hekle er virkelig noe jeg kunne tenkt meg å lære, men enn så lenge så har jeg noen strikkeprosjekter på gang.

    Krysser fingrene for at dette får fortgang på sykehuset og at du snart får operasjonen din så dere kommer i gang med forsøk ;)

    Ønsker dere en fin fin helg <3

    SvarSlett
  3. Flippy og Ønsket om å bli foreldre:

    Tusen takk <3
    Er en veldig deilig å føle at man mestrer noe, ihvertfall når man har irritert seg i lang tid over at man ikke fikk det til. ;)

    Håper også at sykehuset skjønner at vi ikke har noe tålmodighet igjen, for det skrev nemlig legen fra Haugesund i henvisningen. "Pasienten har blitt veldig utålmodig"....HAHAH! Vi har det i allefall svart på hvitt. ;)

    God helg til dere også jenter! :D

    SvarSlett
  4. Psssst. dere vant gavekort fra pledd.net ;-)

    SvarSlett
  5. Sånn hekla teppe er kjempe fint! Mas og mas på sykehuset til de får ut fingeren! Jobber på sykehus og vet hvor trege de kan være, men hjelper faktisk å mase ;)

    SvarSlett

Tusen takk for at du skriver noen ord til oss :)