onsdag 6. juli 2011

Mye på hjertet skaper krøll i hodet!

Jeg vet at jeg har en hel masse på hjertet, men akkurat nå føles det ut som en gedigen floke som jeg ikke får løst opp, så dere får unnskylde meg om det virker litt rotete!
Blir nok et litt utradisjonellt innlegg fra meg i dag, ettersom det stort sett er spørsmål til dere der ute, som jeg håper at dere kan være behjelpelig med å svare på.

Har sett at flere av bloggerne som drar til Danmark får diverse medikamenter, blandt annet pergotime og pregnyl. Jeg spurte gynekologen min om å få dette før jul, men ettersom jeg gikk på pergo i to år uten at det funket, så ville han ikke skrive ut resept til meg. Han mener at vi skal være forsiktig med å dytte kroppen full av kunstige stoffer, som vi ikke behøver. Men poenget mitt er, det er nå 3 år siden jeg gikk på pergo. Kan det være mulig at pergo funker på meg nå da? Jeg blir inseminert akkurat slik som damene på Stork, bare ikke på helt lik måte. Kan pergo hjelpe oss i våre forsøk og ferden mot å bli gravide?
Og hva gjør egentlig pregnylen med kroppen?

 
Når jeg sitter å skriver dette innlegget kommer jeg faktisk på at jeg for lang tid siden skulle dra innom sykehuset og gynekologen med søknadspapirene til Riksen. Ettersom han må signere på søknaden skulle jeg komme dit med alt, men samtidig er jeg litt skeptisk. Hvorfor? Jo, fordi gynekologen "glemte" å sende søknaden vår til Haugesund, og det tok et par måneder før han klarte å somle den avgårde! Min mening er at når man skal henvise mennesker, uansett hvem det er, så burde det være en prioriteringssak. Når man er ufrivillig barnløs er det for mange, avgjørende å få utenforstående hjelp. Jobber man innenfor helsesektoren, og spesiellt med slike tilfeller, burde man kanskje ha litt forståelse for hvor viktig det er for menneskene som er berørt av barnløshet å få den hjelpen man faktisk har både krav og behov for! Og at den hjelpen helst skulle kommet igår... 

Jeg har på ingen måte noen som helst forståelse for at gynekologer tar slike søknader forgitt, og bare legger dem bort i sin enorme bunke med papirer, for så å la dem havne nederst. De er med på å forlenge ventetiden i køen, akkurat som om køen ikke er lang nok i utgangspunktet! At det er store køer på de ulike sykehusene/klinikkene har jeg veldig stor forståelse for. Det er enormt mange som ikke klarer å lage barn uten hjelp, og mange får det dessverre ikke til selv når de har fått hjelp. Køene har ikke akkurat blitt mindre  etter at den nye loven kom på plass 1.1.2009 hvor lesbiske par også fikk rett til kunstig befruktning. Den har heller ikke blitt mindre fordi det er mangel på sæddonorer i Norge. Eller jo, det er flust med donorer på diverse sider på internett! Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan melde seg på et sykehus/klinikk for å bidra med sine verdifulle millioner? Forresten, jeg gjør egentlig det! For å være donor i Norge må man være åpen donor, noe som innebærer at barnet ved fylte 18 år kan oppsøke sitt biologiske opphav. Dette skremmer nok de fleste til å bli donorer i Norge, dessverre! 

Ettersom vi har vært til tider veldig uheldig med vår donor, kuttet vi han ut i går. Sendte han en mail som forklarte viktigheten i at han var tilgjengelig når han hadde sagt seg villig til det. Og at vi ikke kunne forholde oss til han som donor siden vi tydeligvis ikke vet hvor vi har han hen. Som Lillemor har sagt i et tidligere innlegg, så har vi en donor i bakhånd, men som ikke er tilgjengelig før i slutten av august. Jeg har derfor brukt dagen i dag til å sjekke andre muligheter for oss. Kjenner ikke at jeg ønsker å gå glipp av to perioder til. 

Tidligere har det vært avstandene som har hindret oss i å bruke Danmark, men etter en kjapp sjekk på nettet i natt, så fant jeg latterlig billige billetter fra byen vår helt til København! Ble paff over at det faktisk var billigere å reise herfra kontra storflyplassen som er 40 mil unna. Økonomien har også vært en liten hindring, men jeg har funnet løsningen. Penger skal ikke stoppe oss i å få oppfylt drømmen vår! Jeg har per dags dato to hus, hvor jeg har leid ut det ene. Dette skal det nå bli stopp på, for jeg orker ikke ustabile, misfornøyde og frekke leietagere samt utgiftene det koster oss å ta vare på dette huset. Vinninga går rett og slett opp i spinninga. Regner med at salget går greit, for huset ligger på en ettertraktet plass. Er det noen som har erfaring med å selge selv, hvor man kun bruker eiendomsmegler til papirarbeidet og ikke til salgsoppgaver, annonser på nett og i aviser? Hørte nettopp om ei dame som kun brukte megleren til papirmølla, og hun sparte seg langt over 100 000,- Det er ganske mange IVF-behandlinger altså! ;)

I går oppdaget jeg at Storkklinik i Danmark, den 8.august starter opp med et IVF-tilbud!  Var veldig snar med å sende en mail til Stork i går med spørsmål om pris, og fikk svar i morges. Det kjipe med det var at dama hadde glemt å legge med prislista samt oversikten på de ulike behandlingene. Sendte selvfølgelig en mail tilbake og gjorde henne oppmerksom på de manglende vedleggene, og håpet at jeg skulle få svar i dag, men jeg må nok vente til i morgen. Hun kunne fortelle at vi kunne få samtale allerede i uke 31, så vi får se hva som skjer. Skal kontakte CFC og Medicus i morgen for jeg vil gjerne vite hvor lang ventetid det er på de ulike plassene. I følge Medicus sin nettside var det ingen ventetid, og man kunne starte opp med en gang såfremt utredningen var gjort i forkant. Dette lover veldig godt, for da er det bare for meg å ta et par blodprøver så er jeg klar til dyst. Kanskje vi kan få vår aller første IVF-behandlig nå i juli? Kjenner det kribler i magen! 
Til dere kjære lesere: kan dere være så snill å dele deres erfaring fra de ovennevnte klinikkene? dette gjelder selvfølgelig både på godt og vondt. Har noen prøvd flere klinikker, for så å gå over til en konkurrent på grunn av manglende graviditet eller dårlig behandlig/oppfølging?

Noe både jeg og Lillemor har diskutert lenge er hva vi skal kalle oss for den dagen vi blir foreldre. Siden vi er to jenter er det hverken naturlig eller aktuelt å kalle noen av oss for pappa...Å si mamma og mor er ikke noe vi vil gjøre, ettersom mor er en betegnelse på bestemor her oppe. Det eneste vi har kommet frem til er å eventuelt gjøre som Tina og Beth i L word! Da er alternativet å kalle oss for Mamma T og Mamma L. 
Noen som har andre forslag til oss?

 Hilsen fra Tuppen som for tiden har funnet en ny giv!

12 kommentarer:

  1. Sånn jeg har forstått det så "forsterker" pergotime en eggløsning, og kan modne flere egg - dermed er sjansene større for å lykkes. Pregnyl regner jeg med er en eggløsningssprøyte (jeg har bare brukt den ferdigfylte ovitrelle), og den sikrer at egget faktisk løsner innenfor en viss tid, samt at den visstnok gjør livmoren mer mottagelig for et befruktet egg. Den inneholder hCG så den lurer på en måte kroppen til å tro den er gravid.

    Når det kommer til klinikker så har jeg jo bare erfaring med CFC, og som jeg har skrevet mange ganger er jeg evig fornøyde med de. Lindenberg er en svært dyktig (og hyggelig!) lege, samme med de andre. Det er ingen ventetid og den første journalsamtalen får du bare dager etter du ber om det. Den er forøvrig også gratis. Jeg ble inseminert to uker etter jeg tok kontakt med de for første gang...!
    Egen erfaring er blide, hyggelige mennesker som tar veldig godt vare på deg, men ser andre steder at det er mange som mener det motsatte. Hvorfor vet jeg ikke... Jeg er blitt forelska i hele gjengen hvertfall. Men det går unna "fort og gæli", så takler man ikke et sterilt legekontor hvor alt er gjort på 1-2-3 ut døren, så burde man velge noen andre... For meg er det PERFEKT :)

    Jeg ble så glad av å lese dere har funnet en overkommelig mulighet til å dra til Danmark dere også! :D Det må jo være så mye bedre... Da har dere noe å forholde dere til, og jeg vil jo tro sjansene for en graviditet også øker :)

    SvarSlett
  2. Ja, og du må tro jeg var glad da jeg oppdaget at det faktisk gikk å reise til Danmark fra hjembyen til en overkommelig pris! Selvsagt blir det to om ikke tre flybytter, men hva spiller det for rolle når man kommer seg tur/retur Nord-Norge-Danmark for 2200 kroner. :D

    Det ordner seg for snille jenter. ;)

    SvarSlett
  3. Glemte forresten helt å si: Tusen takk for at du delte din erfaring om CFC med oss!
    Har også inntrykk av at de er billigere enn andre klinikker. Stemmer det?

    For oss spiller det ikke noen rolle om det er hjemmekoselig eller veldig sterilt, så lenge det blir et sprell levende resultat av behandlingen så er vi strålende fornøyd. :D

    SvarSlett
  4. Så godt at dere har funnet en løsning. Dette hørtes veldig positivt ut og jeg er kjempeoptimist for graviditet i løpet av sommeren.

    Jeg er veldig fornøyd med Stork. I motsetning til CFC, så koster journalsamtalen 600 kroner og det kan hende det er litt ventetid (tre uker for min del). Jeg er veldig fornøyd med atmosfæren og at de virkelig tar seg tid til å snakke med meg når jeg er der.

    De starter jo opp med ivf i august som du sa, det betyr jo kanskje også at de ikke er like erfarne som på cfc og doktor Lindenberg som jo er "guru" innen dette faget. Jeg regner med at de ansetter dyktige leger på Storkklinikk også altså, men jeg har tenkt at om jeg skal ta ivf der, så vil jeg vente litt iallefall.

    En annen ting som er lurt å tenke på dersom dere reiser til Danmark for ivf er at man kan ikke bruke åpen donor for ivf. Leger har ikke lov til å behandle med åpen donor i Danmark, kun anonym, så dersom ivf er aktuelt, må man leve med det. Dette gjelder også stork for de ansetter leger nå til å drive med ivf hos dem. Så lenge det er en jordmor som inseminerer, kan man velge om man vil bruke åpen eller anonym donor.

    Når det gjelder Pergo, så kan jeg ikke svare på spørsmålet ditt. Og "Et Ønske" har allerede svart veldig godt på det med pregnyl (det er en eggløsningssprøyte ja, som brukes for å time insemineringen).

    Jeg vil også minne dere om at prisene på fly kan være veldig forskjellig fra å bestille lang tid i forveien, til å bestille på rappen rett før avreise. Når jeg har reist til Danmark, så har jeg jo visst det tidligst kvelden før at jeg må være i København dagen etter, da blir ofte bilettene dyrere. Har dere sjekket det? Jeg regner med at jeg får litt lenger tid denne gangen siden jeg har gått på pergokur og skal til gynekologen på mandag for å sjekke ståa. Da kommer han til å fastsette tidspunktet for inseminering der og da, og mest sannsynlig noen dager framover i tid, slik at jeg kan bestille biletter litt lenger tid i forveien og forhåpentligvis får det litt billigere.

    Jeg har aldri solgt bolig, men det er ikke så lenge siden at jeg leste om en ny "metode" for å selge på egenhånd. Trur det var via en Internettside eller noe slikt. Det virket iallefall veldig bra, men jeg leste ikke hele artikkelen, så jeg kan ikke hjelpe dere mer desverre.

    Før jeg leste siste setning, hadde jeg tenkt å foreslå Mamma T og Mamma L også. Synes det virker som en god løsning. Da har dere sikkert noen andre bokstaver dere skal bytte ut med, da er det litt viktig at de to bokstavene ikke rimer på hverandre når de uttales som "p" og "t". Det kan det bli veldig mye sammenblanding av. Men "T" og "L" er jo kjempefint. :-)

    Kjempespent på å følge dere videre fremover nå. Krysser fingrene for at dere finner en løsning som gjør at dere allerede neste syklus er i gang og prøver for alvor igjen.

    Mange klemmer fra Ønskemor

    SvarSlett
  5. Jeg vet at de er ganske mye billigere på inseminering enn f.eks. Stork, men det kan være at det er slik prisene er på legedrevne klinikker og at dere finner lave priser på de andre legedrevne klinikkene også.
    De kan riktig nok bare bruke anonyme donorer som Ønskemor nevner, men jeg har inntrykk av at det er det dere ønsker...?
    Og jeg er enig; bryr meg ikke om det er sterilt og full fart bare det gir meg resultatet jeg ønsker :) (Men jeg foretrekker det også jeg da, hehe... Full fart that is)

    Huhei for noen billige billetter! Så bra! :D Bergen-København koster rundt 5000,- i sommer om man skal tur/retur samme dagen...!
    Var det noen spesiell nettside dere fant disse billettene på?

    SvarSlett
  6. Har dere vurdert og sjekka priser i Riga?
    Jeg er i dialog med Ava-klinikken der, og de virker veldig greie - jeg skal innom der når vi er i Riga neste uke, for jeg får kjøpe ivf-medisin hos dem med min norske resept :) Sparer over 1500 kroner på en Gonal-f-penn!

    Dere kan jo sjekke ut http://www.fertilitetklinik.se/klinikk%20av%20pr%C3%B8ver%C3%B8rsbefruktning?lang=no de har anonyme donorer og i følge hjemmesiden ingen ventetid :) For vår del (som bor nesten ved Gardermoen) så er det rimeligere å reise til Riga enn til Hausken og Danmark ;-)

    SvarSlett
  7. Tusen takk for flotte og interressante svar. Gir dere tilbakemelding i morgen, når jeg ikke er så trøtt. :P

    SvarSlett
  8. http://selgprivat.no/ her står det litt om å selge privat.

    SvarSlett
  9. Ønskemor: Akkurat nå er vi også veldig optimistisk! Alt føles bare helt rett, og det virker som målet vårt ikke er så langt borte. :D

    Vi har ikke orket å undersøke noe mer med Stork ettersom Medicus ble så "rimelig".
    Håper at det klaffer med deg snart, slik at du slipper IVF. Har hørt veldig mye positivt om Lindenberg, han er tydeligvis veldig populær. Samtidig så er det spennende med Storks nye prosjekt, så jeg er jaggu usikker på hvem vi ville valgt om vi endte opp i DK.

    Når det kommer til å donor i forbindelse med klinikk-besøk, så er vi begge enige om at vi ønsker åpen donor. :)
    Mener å huske at du har valgt åpen donor?

    Blir satt på endel hormoner i forbindelse med IVF forsøket, så da glemmer jeg både pregnyl og pergo for denne gangen ;)

    Tenkte selvfølgelig ikke på at prisene blir dyrer jo nærere avreise-datoen man bestiller. Men når jeg tenker meg om, så er jeg fullstendig klar over det og har vel erfart det noen ganger...
    Håper du slipper unna med litt billigere billetter denne gangen. Pengene tar altfor fort slutt...

    Får spørre meg til råds med dama som solgte huset uten megler.

    Når det kommer til kallenavn på oss selv i forhold til barnet tror jeg vi lander på det vi kom på først. Men det kan jo hende noe annet kommer helt naturlig fra barnet når det begynner å prate.
    Ingenting er mer sjarmerende enn det. ;)

    Vi er rimelig spente vi også, akkurat som ting har "løsnet" veldig her i huset. Tenker ikke på annet for tiden!

    Klemmer fra Tuppen :D

    SvarSlett
  10. Ett ønske: Ja, det var det jeg fant ut av jeg også da jeg sjekket prisene på nettet.
    Ettersom vi har brukt privat donor til nå, så har vi presisert at donor skulle være anonym. Dette var det beste for alle parter. Men nå som vi har begynt å lukte på klinikker rundt omkring, så ønsker vi å bruke åpen donor.

    Billettene fant jeg på wideroe.no :D De kjører noen fantastiske tilbud nå i sommer! Ble flere tusen billiger enn både norwegian og sas.

    SvarSlett
  11. Flippy: Nei, Riga har aldri vært noe alternativ for vi har ikke hørt om det før du skrev det her. :)
    Men samtidig så kjenner jeg er litt skeptisk til behandling akkurat der. Ikke at jeg har hørt noe om dem, men det er rett og slett bare teite fordommer til "slike land"...

    Skal i allefall sjekke linken du la med, kanskje fordommene blir borte ;)

    SvarSlett
  12. Anonym: tusen takk for linken! :D

    SvarSlett

Tusen takk for at du skriver noen ord til oss :)