torsdag 30. august 2012

For å være helt ærlig....

Kjipt å stå opp tidlig på morgenen å være vel viten om at man ikke kan innta noe annet enn vann. Var så utrolig sulten i morges, og ble ganske kjapt kvalm og uvel fordi jeg ikke hadde spist. Tror man blir ekstra sulten når man vet at man IKKE kan spise.

Urinprøve, vekt, blodprosent og blodprøve ble tatt før jeg skulle innta "frokosten" med sukkerlake. Prøvene var fine og vekta har ikke steget noe siden jeg sjekket den sist. Observerte ivrig hvordan lab-dama tilberedte "frokosten" min, og jeg ble passe skrekkslagen da jeg så alt pulveret hun helte i desilitermålet. Skulle jeg virkelig få i meg alt det pulveret utblandet i 3 dl vann?! Det gikk kaldt nedover ryggen og jeg grøsset ved tanken på hva jeg snart skulle gjennom.

Ikke akkurat en kulinarisk opplevelse...
For å være helt ærlig så var det like ille som jeg husket at det var! Det smaker rett og slett utvannet melis. Lillemor ble med meg inn så jeg fikk også henne til å smake, en liten sup var ikke så ille syntes hun, men hun hadde ikke drukket 4 dl frivillig. Blandingen måtte drikkes innen 5 minutter, så jeg kunne ikke dra ut tida, jeg måtte bare bøtte nedpå. Fysj og æsj! Det gikk "greit" til å begynne med, men så ble det bare søtere og søtere og jeg ble kvalmere og kvalmere. 

I 2 timer måtte vi sitte på legekontoret og vente, i denne tiden skal man ikke foreta seg noe fysisk eller drikke/spise noe som helst. Sendte Lillemor på butikken for å kjøpe vann og paracet, mens hun var borte ble det virkelig liv i magen. Ikke noe tvil om at "frokosten" hadde påvirket Lillesprell i magen, han var veldig sprelsk! Etter en stund begynte jeg å bli skikkelig uvel, satt å svelget unna for ikke å kaste opp og var "rar" i hele kroppen. Klokka gikk egentlig ganske fort, men ikke fort nok.

Ny blodprøve ble tatt etter to timer, og vi skulle rett inn til legen etterpå. Når vi kom inn dit holdt jeg på å spy på legen. Aldri har jeg lengtet så mye etter å komme meg ut fra en legetime som jeg gjorde idag. Legen konstaterte forresten at det ikke er fare for at jeg utvikler svangerskapsdiabetes, så jeg slipper flere slike tester. PHUUUUU!!
Blodtrykk, magemål og hjertelyd var i skjønneste orden. Lillesprell har det helt topp inni sin lune magehulehybel. Ble også spurt om hvordan formen min er og jeg forklarte så godt jeg kunne, så jeg ble sendt inn på labben igjen for enda fler blodprøver. Vet ikke hvor mange glass de har tappet av meg i dag, men det ble en del samt at begge armene mine ser ganske så rasert ut. Er veldig spent på prøveresultatene, de kommer nok om ei uke vil jeg tro. 


Den dårlige formen min kom naturlig nok av at jeg ikke hadde spist siden 17.30 i går ettermiddag, samt at jeg startet dagen med en flytende og ganske søt "frokost".
Når vi endelig var ferdige  hos legen kjørte vi sporenstreks på butikken, hvor det eneste målet var å finne tak i noe mat. Valget falt på egenplukket kyllingsalat, og det er lenge siden mat har smakt så godt. Det gjorde virkelig godt, og formen steg betraktelig mange hakk. 

Dette er min opplevelse av hvordan det er å ta glukosebelastning.
Om andre kvinner opplever det samme eller har gjennomført testen uten videre problemer vites ikke. Min erfaring er i allefall som ovennevnt, helt enkelt: pyton! Er bare sjeleglad for at jeg er ferdig med dette og at jeg er frisk. 


PS! Har ikke fått legetime før i slutten av oktober! Synes det var voldsomt lenge til, 2 hele måneder...Trodde man intensiverte kontrollene på slutten av graviditeten??


Klemmer fra

9 kommentarer:

  1. Uff.. Misunner deg ikke nei :( Men god bedring :) <3

    SvarSlett
  2. Er glad det er gjort :)
    Formen var bare forbigående dårlig i går på grunn av manglende frokost, som ble erstattet med den ekle sukkerlaken. Ikke akkurat noen god kombinasjon. :p

    SvarSlett
  3. Godt at det hele er over nå! :-)
    Finn ut om dette med legetime langt utpå høsten.
    Det skal jo bli hyppigere timer etterhvert.
    Kanskje legen trodde du hadde time hos jordmor innimellom?
    Jeg gikk jo lenge med alvorlig svangerskapsforgiftning,
    så pass på!
    Ikke heldig at de har redusert hyppigheten de siste årene.
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, takk og lov! :)
      Reagerte på det mens vi var til legen, og spurte han direkte om det virkelig skulle gå 2 (!!!) måneder til neste gang for da var jeg nesten ferdig. Han mente likevel at jeg ikke behøvde å komme på kontroll før langt ut i oktober, men om det skulle være noe måtte jeg bare ringe så skulle jeg få komme inn til time...
      Skal innom jordmor denne uken, kanskje hun setter meg opp på kontroll.

      Slett
  4. Grøss, føler absolutt med deg! jeg har hatt tre(!) glukosebelastninger denne graviditeten og jeg har nøyaktig samme opplevelse av det som deg! :P Men syntes det var rart de blandet ut det pulveret for deg, for jeg har de to siste gangene fått ferdigblandet på flaske med valget mellom sitron og appelsin.. Det smaker absolutt like ille som den "selvblanda" men det er kun 2 dl man skal drikke istedet, og det gjør det bittelitt enklere..:)... Men jeg har faktisk ei venninne som også har tatt glukosebelastning for litt siden og hun syntes drikken smakte godt, så de finnes de som liker den også..:)

    Hørtes litt lenge ut å ikke skulle ha time før i slutten av oktober.. Er vel en gang i mnd nå som du er så langt på vei? snart annenhver uke?..

    SvarSlett
    Svar
    1. Blæææh! Misunner deg ikke som har gjort dette 3 ganger, fy flate du har vært flink!! :D
      Var ikke snakk om noe ferdigblanda nei, her skulle det mikses! *URK* Kanskje det som er ferdigblanda er mer kostbart enn det som mikses selv, og kommunen vår er bortimot konkurs. Så til syvende og sist kanskje det har noe med økonomi å gjøre. Men det spiller ingen rolle, jeg fikk da i meg de 4 dl med den vidunderlig herlige drikken...*frysninger på ryggen*

      Synes selv at det å skal vente til i oktober med neste kontroll, mente at jeg leste en plass at kontrollene skal intensiveres til hver 14.dag om ikke så alt for lenge. Skal innom jordmor denne uken og høre hva hun sier om dette. :)

      Slett
    2. Litt sen i svara om dagene..:P

      Men tusen takk for kommentaren! :)
      Hehe, må man så må man, og heldigvis har jeg jo sluppet unna med ferdigblandet, og kunne få lov til å svelge unna med litt rent kaldt vann etterpå.. De har jo lurt til på om jeg kunne det, men siden de pleide å blande miksen ut i 3 dl vann, så kunne jeg få en slurk..:P 4dl med den laken høres jo egentlig ut som "dræben"..:P

      Slett
  5. Jeg hadde testen før i sommer, men møtte heldigvis på KK kl 8 om morgenen. Det smakte superdupersøtt, men jeg var så tørst at jeg nesten syntes det var godt. Tiden gikk ganske fort, Fikk en skikkelig lenestol og hørte på radio. Når jeg kom hjem var de to knekkebrødene med makrell i tomat rene gourmet måltidet for meg ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe!! Det er greit når det bare går rett ned uten videre problemer. :) Høres ut som du hadde en veldig bra opplevelse til tross for det ekle skvipet man må drikke.

      Og ja, mat har ALDRI smakt så godt noen gang, det var nesten magisk ;)

      Slett

Tusen takk for at du skriver noen ord til oss :)