torsdag 1. september 2011

Samtale med Medicus

Jeg har i dag pratet med en veldig hyggelig dame på labben på klinikken, og jeg ble en god del klokere etter samtalen. 
De spørsmålen jeg lurte på: var om Lillemor kunne behandles om jeg var så heldig å bli gravid, og svaret der var: så lenge jeg var ferdig med behandling, så kunne Lillemor starte med behandling. 
Ønsket også svar på om det finnes noen regel for om det blir satt inn ett eller to egg ved IVF. Svaret der var: det vanlige er at det kun settes inn ett egg, dette for å redusere antall tvillingfødsler. Men så kommer det ann på hvilken forhistorie man har da...i mitt tilfelle har jeg hatt mange spontanaborter fra et tidligere forhold, samt en spontanabort sammen med Lillemor. Så det virker som egget har problemer med å klamre seg fast der inne. Det positive i dette, er jo at jeg vet at jeg kan bli gravid. Så hva som skjer med meg når jeg skal til IVF, og om det blir ett eller to egg, kommer da altså ann på legens vurdering. 

Håper at de setter inn to, ikke fordi vi higer etter å få tvillinger, men det dobler sjansen på at i allefall ett egg fester seg. Skulle vi være så heldige å ende opp med tvillinger, så får vi ta det som en bonus, men da utsetter vi selvfølgelig behandlingen til Lillemor!
Vi har bestilt seks strå med donorsperm, hvorav to strå skal benyttes til min første IVF. Fire av stråene er reservert, og blir oppbevart på spermbanken til vi får bruk for de. Så i teorien kan disse seks stråene skaffe oss minst tre barn. Det kribler i magen over at vi er kommet så "langt" i prosessen. 


Men om vi rekker behandling nå i september er vel heller tvilsomt, dette grunnet tiden det tar fra klinikken bestiller stråene til de ankommer Norge. Samt at jeg skal begynne på lett hormonstimulering. Dama kunne fortelle meg at jeg kommer til å få en resept på pergo. Dette har jo ikke hatt noen funksjon på meg tidligere, eller rettere sagt: det har ikke ført til graviditet som varte. (x-antall spontanaborter)
Men at det ikke har fungert, det kan min gynekolog faktisk ikke si, for jeg ble ikke scannet mens jeg tok pergo. Dermed vet han ikke hvordan dette påvirket kroppen min. For han er det altså grunn nok å si at det ikke fungerte, fordi det ikke førte til graviditet. Om jeg får andre medikamenter, det vet jeg ikke før de får analysert ferdig blodprøvene mine på syklusdag tre. Det er fortsatt ni dager til jeg skal ta denne prøven, men denne perioden skal jeg altså huske det! Hadde jeg husket det forrige periode, hadde vi vært garantert et IVF forsøk nå i september...Kjipt å tenke på, men sånn går det altså når man til tider lever i en veldig surrete verden.

Ellers så har Lillemor fått seg ny jobb, og startet i denne på mandag. Til nå så trives hun veldig godt, det eneste som tar knekken på henne, er verkende bein etter endt arbeidsdag. Men slik er det i begynnelsen når man har en jobb som hovedsaklig innebærer ståing bak en disk. Dette problemet forsvinner etter en fjorten dagers periode, for da har kroppen blitt vant til hvordan den blir brukt. Godt å se at hun endelig har funnet seg en jobb hun trives i, hun stråler, det skinner i øynene hennes og hun er i godt humør. Jeg har fått min Lillemor tilbake. For den Lillemor jeg ble kjent med for 4 år siden, mistet jeg for 1,5 år siden på grunn av ulike årsaker. Men nå er hun tilbake, og det føles veldig bra. :) 

Selv har jeg puslet i huset mens Lillemor har jobbet, jeg har malt tre dører og jeg lurer fortsatt på hvorfor jeg ventet så lenge med å male dem! For hvite dører er uten tvil finere enn trehvite. Hentet et gammelt skap i går som jeg angrep med pussemaskinen, så nå gjenstår det bare å sparkle gamle skader, grunne og male samt sette på nye knotter. Hallen ble mye større når jeg fikk kastet ut den skranglete sjenken som sto der, og erstattet det med skapet. Selvfølgelig fikk jeg ryddet og kastet en god del av det som lå i sjenken, helt utrolig hvor mye drit man egentlig samler på! 

Var en tur innom på møbelbutikken og kjøpte inn nye knotter, endte opp med fire ulike farger og fasonger. To av knottene skal på det gamle skapet, og resten skal på en gammel syreluta kommode. Planen med den var at den skulle på dynga, men etter litt diskutering med Lillemor kom vi frem til at den er helt perfekt til småklær. Så vår fremtidige baby skal altså få denne kommoden. 
Hvorfor kjøpe nytt, når kommoden likevel er i veldig bra stand, bortsett fra at den er flekkete og fæl fordi den er syreluta. Da svinger man heller malerkosten, og pimper den med nye knotter. 

Er ikke så mye som skal til for at kommoden blir super-fin!
Nå er det bare selve toppstrøket som mangler.

Kommer til å trekke vinnerne til 
i kveld/natt etter at Lillemor er kommet hjem fra jobb. 
Så til dere som fortsatt ikke har deltatt, er dette
siste sjanse til å prøve vinnerlykken. :) 
Lykke til!

Klemmer fra:

2 kommentarer:

  1. Nå blir det spennende framover :) Kanskje dere joiner meg i oktober, da? Jeg er ganske sikker på at oktober er en fin mnd å bli gravid i!

    Veldig spent på trekningen av giveawayen - og ikke minst GRATULERER med jobb til Lillemor :)))) Vet åssen det er med såre ben, merka det godt etter å ha stått og gått i 7 dager jeg også, men, det er verd det :)

    SvarSlett
  2. Det er uten tvil veldig spennende fremover! :D Tror nok at vi joiner deg i oktober, det blir i allefall før utgangen av 2011 :D

    Lillemor takker for gratulasjonene. Mens jeg små-ler litt av måten hun går på for tiden....ser ut som en gammel krok på langt over 90 som stabrer seg bortover stuegulvet!

    Du vant dessverre ikke denne gangen, men vi sier: bedre lykke neste gang. :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du skriver noen ord til oss :)