fredag 2. desember 2011

Skrudd syklus og sykluskalendere (redigert innlegg)

Har drømt om fødsel i natt, og at det var en veldig smertefull opplevelse. Våknet og kjente at smertene faktisk var til stede. Eggstokkene mine bortimot vrengtes inni kroppen min, og jeg lå krøket i fosterstilling. Har ikke hatt slike smerter i eggstokkene tidligere, og jeg skjønte ikke hvorfor jeg hadde så vondt, inntil jeg gikk på do. Jeg hadde begynt å blø og med masse levra blodklumper. Skjønte fint lite av at jeg hadde begynt å blø allerede nå, for det er enda 5 dager til mensen egentlig skal komme. Men jeg er bare glad til, så lenge mensen kommer. Heldigvis har HFS telefontid i morgen lørdag, så da blir det å ringe inn mensen i morgen.
Legger med et bilde av sykluskalenderen som vi har laget for å klare å holde rede på dagene i syklusen. Er på tide å lage en ny for neste år. :) Om det er noen som ikke gidder å lage denne selv og ønsker seg en slik kalenderen, kan vi sende den på mail.



Er vel ikke så vanskelig å se at Lillemor sin syklus er passe skrudd??!

Veldig kjekt med en slik kalender når man har dårlig hukommelse....
Tuppen sin syklus.
  
Er det noen av dere som har vært gjennom uttak, og som har opplevd at mensen etter uttaket er forferdelig smertefull?

Kroppen er foret med ibux og paracet og smertene er endelig borte, og fredagskvelden blir bra. Lillemor er heller ikke i form, så det hadde likevel ikke blitt noe fest på oss i kveld. Vi har tent masse stearinlys, kledd oss i kose-klær, så nå skal vi bare ta vare på hverandre og nyte hverandres selskap. 

Hver jul bruker vi å lage diverse jule-snop slik at vi kan kose oss ekstra i juletiden, og det skaper en flott julestemning i huset når de ulike duftene brer seg i huset. I morgen står koking av likør på planen, og jeg gleder meg til lukten av kanel fyller hver krik og krok i huset men essensen står å putrer på komfyren. 
Likøren er noe av det beste både jeg og Lillemor drikker til jul. Den er akkurat passe søt og rund på smaken og som Lillemor sier: den smaker jul! Legger ut bilder og oppskrift i morgen. Og for de av dere som aldri har smakt kanel-likør så anbefales den på det sterkeste, prøv den, dere vil ikke bli skuffet. Den er veldig enkel å lage og den smaker herlig! I fjor laget vi masse ekstra og ga bort flere flasker i julegave, noe som ble veldig godt mottatt. Det å gi bort hjemmelagde julegaver er en fin ting, og de blir satt stor pris på fordi man har brukt tid på å lage gaven selv.
Kanel-likør er absolutt et tips til hjemmelaget julegave du kan gi bort! Kommer til å legge ut flere tips og oppskrifter nå frem mot jul, så det er bare å følge med på bloggen fremover.

Ønsker dere alle en flott fredagskveld og håper dere har hatt en flott start på helga.


EDIT: Mandagen la jeg inn et spørsmål på et forum på nettet og spurte om noen hadde opplevd å få egg med kjernefeil, og eventuelt hva som er årsaken til at egg får kjernefeil. Vi fikk flere svar, og det svaret som går igjen, er at egget trolig er befruktet av to sædceller. Donorens sædceller har vært litt vel ivrige og "overfallt" eggene mine! ;)
Men det som ga meg hakeslepp og vondt i hjertet var ei som hadde skrevet at alt var min feil! Det er absolutt det siste man trenger å høre...Måtte bare svare dama og fortelle hva jeg syntes om svaret hun hadde postet på forumet. 

Har kopiert innlegget: 
Kjernefeilene har nok ikke noe med IVF å gjøre, det kan rett og slett være at det er sånn eggene dine er og at det er forklaringen på hvorfor det ikke har blitt baby på naturlig vis.
Min respons:
Unnskyld meg, men jeg synes den kommentaren din var litt i drøyeste laget.
Her er man knust over at forsøket gikk rett til helvete på grunn av at eggene hadde kjernefeil. Det første man gjør er selvfølgelig å bebreide seg selv, og man går rett ned i kjelleren! Jeg strigråt på klinikken og sa at det sikkert var min feil, og jeg følte meg ubrukelig! Min kjære samboer spurte derfor både legen og lab.teknikeren om det var eggene mine som var skyld i at det endte slik det gjorde. Vi fikk til svar at det var ingenting som tydet på at eggene mine var dårlig, og de kunne heller ikke si med sikkerhet hvem av egg og sædceller sin "feil" det var at det endte med kjernefeil. For å kunne si dette med sikkerhet må det utføres et ICSI forsøk, for da ser de kvaliteten på eggene med en gang.

Jeg forsøkte å søke hjelp her inne for å få svar på om andre hadde opplevd det samme som oss, og om de hadde noen forklaring på hvorfor eggene får kjernefeil. At du beskyldte eggene mine for at de var årsaken til kjernefeil og at eggene mine var årsaken til at jeg har plagdes med å bli gravid på naturlig vis, dro du meg ærlig talt enda lenger ned i kjelleren. Det var veldig sårt å lese.

Du vet ingenting om min medisinske historie, og har ikke noe grunnlag for å kunne komme med en slik kommentar, og da bør du holde deg for god til å komme slike beskyldninger. Og du som prøver burde vite at man er veldig sårbar, når ting ikke går slik man ønsker, og at ønsket om barn viser seg å bli vanskeligere å oppfylle enn man noensinne hadde forestilt seg.


Beste hilsner fra

10 kommentarer:

  1. Hei!

    Høres så utrolig koselig ut me 1 desember hos dere. Godt dere koser dere, og gleder dere over de fine tingene. It aint over till the fat lady sings;)
    Håper lillemor kommer seg på utredning asap, man skal nå egentlig ikke gå sånn uten mensen, uansett om man vil bli gravid eller ei.

    Har aldri hatt uttak eller vært i den situasjonen dere sitter i nå, men jeg har vært på kolposkopi en gang. Etter en uregelmessigccelleprøver. De tok flere biopsier av livmortappen, og beklager uttrykket, skrapte bort prøver fra den også. Min mens ble sånn som du beskriver etter at de var der å rota.
    Gikk fint etterpå, og prøvene var ok.

    Masse masse lykke til med prøvingen videre, og kos dere masse med deres skjønne familie.

    SvarSlett
  2. Anonym: 1.desember ble faktisk mye koseligere i år enn det har vært tidligere år, vi har pyntet enda mer enn vi bruker, så nå kan det bare komme litt snø såpass at vi får litt mer julestemning. :)

    Lillemor skal ta kontakt med legen sin på mandag, det har jeg bestemt! Er ikke normalt i det hele tatt at syklusen er slik som den er, og det kommer veldig godt frem av syklus-kalenderen til Lillemor hvor skrudd syklusen hennes er....

    At mensen ble vondere enn normalt og med masse levra blodklumper er sikkert fordi de har stukket hull i meg under uttaket, det er i alle fall min konklusjon ;)

    Tusen takk for lykkeønskninger og flotte ord! :D

    Ha en fortsatt fin helg.

    PS! Signer gjerne med et kallenavn når du legger igjen kommentar, er litt hyggeligere å kalle deg ved "navn" enn å si anonym til deg. :)

    SvarSlett
  3. Har så dårlig hukommelse, at jeg ikke husker hvordan mensen har vært etter forsøkene *flau*

    Ellers gleder jeg meg veldig til oppskrift!!!

    SvarSlett
  4. Jeg mener jeg hadde litt mer smertefull mens etter uttaket ja, men vanskelig å si helt sikkert da jeg har smertefull mens til tider uansett :/

    Gleder meg masse til oppskrift og bilde, kanskje det må prøves :P

    Greide ikke vente jeg, så i dag har jeg kjøpt meg garn og begynt på tunikan/kjolen :)

    God helg til dere <3

    SvarSlett
  5. Flippy:
    Har verdens dårligste hukommelse når det kommer til mensen! For å klare å holder rede på spotting og blødninger MÅTTE jeg lage en slik kalender, og vi er begge veldig glade for at vi har denne kalenderen! Er ikke bare-bare å holde rede på mensen når man er to stykker som blør. Eller, nå er jeg alene om å ha mensen i huset...

    Men husker du virkelig ingenting om hvordan den har vært etterpå? Jeg velger å tro at det er normalt at det er mer smertefullt nå og ha masse levra blodklumper, siden de stakk så mange hull i meg....

    Kalenderen viste seg nyttig også når vi var på første konsultasjon på Haugesund Fertilitetssenter. Da legen spurte om syklusen min la jeg bare frem kalenderen, så fikk han regne og vurdere selv. :D

    Vi gleder oss til å lage likøren, for er det noe som skaper julestemning i huset, så er det virkelig den kaneldufta! Og vi gleder oss til å dele den med dere og høre om resultatet hvis dere lager den selv. :D

    SvarSlett
  6. Ønsket om å bli foreldre:
    Skal ringe HFS i morgen, så jeg kan jo spørre dem om det er normalt at mensen er mer smertefull syklusen etter uttaket. Som jeg sa til Flippy, det er helt sikkert normalt.

    Kanel-likøren er noe du MÅ prøve! Den er vanvittig god og "julete" ;)

    Er veldig spent på hvordan sluttresultatet blir, hvordan farger ble det? Det må være utrolig behagelig å ha på seg. Misunner dine strikke-evner! Spørs om jeg ikke burde få noen til å lære meg å strikke, er så mye fint man kan lage.

    Ønsker dere også en riktig god helg <3

    SvarSlett
  7. Jeg har nå tenkt og tenkt, mine menser etter forsøk har vært mer sparsomme og mindre vonde enn vanlig... Til og med sa-en var jo mindre vond og blødde mindre på en uke, enn en vanlig mens gjør på en time dag to... Derimot har mens nr to etter forsøk vært veldig vond og har blødd mye :) Men, alt er jo "normalt", så tror ikke det er noe å bekymre seg over :)

    Masse klemmer herfra <3<3

    SvarSlett
  8. Det er utrolig så korttenkte enkelte er når de legger ut kommentarer på forum! Det er bra at du skrev det du skrev for da tenker kanskje personen seg om neste gang.

    Jeg har ingen erfaringer med uttak, så jeg kan ikke hjelpe deg så mye, men alt er nok som det skal være. Som alt annet så er nok dette noe som varierer fra person til person. Og jeg håper at sykehuset kunne berolige deg og gi deg noen gode svar.

    Det høres utrolig koselig ut sånn som du beskriver førjulstiden deres. :)

    PS. Jeg har måttet opprette en ny blogg pga problemer med den gamle. Den nye adressen er http://mummibarnet.blogspot.com/ :)

    SvarSlett
  9. Flippy:
    Regnet med at alt var normalt, bare likete ikke alle disse gedigne klumpene med levret blod som kom...Ææææsj, skikkelig ekkelt!

    SvarSlett
  10. Mummimamma: Hadde først tenkt å la vær å svare, men fant ut at det plaget meg alt for mye til at jeg kunne la vær. Var veldig sårt at vedkommende sa at eggene mine trolig var årsaken til at vi har slitt med å bli gravid. Det er ikke akkurat så kult å få høre når man eg langt nede fordi første forsøket gikk galt...

    Glemte helt å spørre sykehuset når jeg pratet med dem, men har slått meg til ro med at alt trolig er som normalt.

    Førjulstiden betyr mye for oss, og den er preget av mye kos og felles aktiviteter. I førjulstida går familien forran alt annet, og vi har mye tid sammen. I en alt for travel hverdag, er det viktig å ta vare på hverandre.

    Oppdaget ved en tilfeldighet at du hadde opprettet ny blogg, så vi har allerede lagret deg og lagt deg til på lista vår. :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du skriver noen ord til oss :)