torsdag 8. november 2012

Undersøkt av jordmor

Hadde time til jordmor i dag, og tiden går som alltid fort når vi er der inne fordi praten går så lett. Nevnte for jordmor at jeg hadde brukt brystpumpa for å sjekke at den fungerte og at jeg ble sittende med den i ca.10 minutter på hvert bryst.
Jordmor svarte: "jeg vil ikke anbefale deg å pumpe nå, fordi det kan sette i gang fødselen." Da svarte jeg lattermildt at det var en av årsakene til at jeg hadde dratt frem pumpa, for å provosere frem rier. Jordmor smilte tilbake og sa at det var uansett ikke farlig å pumpe ettersom jeg var kommet så langt i svangerskapet. Derfor kommer jeg til å fortsette pumpinga! Merker forresten at melkeproduksjonen har tatt seg kraftig opp, og det bare etter å ha pumpet meg to ganger med flere dagers mellomrom. I går lå det faktisk en liten skvett i bunnen av flaska. Morsomt!


Brukte litt lenger tid inne hos henne i dag, ettersom jeg spurte om hun kunne undersøke meg. Årsaken til at jeg ville ha en undersøkelse er alle disse mas-riene og nedpresset jeg har hatt de to siste ukene. Hun kunne fortelle at mormunn var ganske moden, men fortsatt ikke helt sentrert og jeg hadde en åpning på 1-2 cm. Jeg ble ikke strippet i dag, siden jeg ikke var helt moden, og da ville det ikke hatt noe for seg. Men hun måtte likevel tøye litt, så om dagens undersøkelsen fører noe med seg, vil bare tiden vise.
Alle disse mas-riene har da ført noe godt med seg, det skjer ting der nede! Jeg gikk ut fra kontoret med et kjempe smil om munnen og kom med et lite jubelrop når vi kom ut i det fri. 


Stripping skjer ved at jordmor fører en finger inn i åpningen til livmortappen,
som forøvrig må ha åpnet seg
minimum 1 cm. 
Fingeren roteres rundt, slik at fosterposen løsner fra omgivelsene sine.
Dette kan i noen tilfeller føre til at fødselen settes i gang.

Det "kjipe" er at man faktisk kan gå i flere uker med åpning uten at noe som helst skjer. At man har åpning er ikke ensbetydende med at fødselen er nært forestående, bare et signal om at kroppen forbereder seg. I bunn og grunn er jeg fornøyd med at jeg har åpning, for da vil ikke åpningsfasen virke så lang. Nå tripper vi bare spent rundt og venter på enda mer mas-rier. Forstå det den som kan, men i ene øyeblikket er man dritt lei av mas-rier og i det andre øyeblikket ønskes de hjertelig velkommen...Det hjalp seg å få den undersøkelsen i dag, det er det absolutt ingen tvil om! Skal tilbake til jordmor om en uke, og kommer nok til å be om en ny undersøkelse for å sjekke om det er noe fremgang. 

Lillemor ligger utslått på sofaen og er langt inni la-la-land, hun sliter med smerter etter en skade hun pådro seg i en kollisjon for noen år tilbake. Jeg dyttet i henne noe sterke tra-la-la drops, og de funket tydeligvis ettersom hun nå sover. Er viktig at hun også er uthvilt til vi skal føde. Tenker jeg skal romstrere litt på soverommet vårt for å få tiden til å gå. 

Et lite tips til dere som slite med plagsom halsbrann. Gaviscon i flytende form anbefales så absolutt fremfor de tyggetablettene. Det smaker høgg og det som værre er, men så lenge man holder seg for nesa når man drikker gærnskapen så går det greit. For denne miksturen funker! Den holder mye lenger enn tablettene, samt at man slipper å føle at man tygger på småstein i flere timer etter inntak av tablettene. At jeg ikke har tenkt på dette før er jo en tragedie, tenk hvor mye lettere hverdagen min kunne blitt om jeg hadde tatt det i flytende form... Jaja, man lærer så lenge man lever. 


Klemmer fra

14 kommentarer:

  1. Det er bedre m litt åpning enn ingen åpning.. Det viser bare at det kommer til og skje noe snart :) Spennende :D ♥

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, helt sant! Er det jeg også trøster meg med, mas-riene har liksom ikke vært fånyttes, de har gjort noe med kroppen :D

      Slett
  2. Så spennende da :) Men ikke pump ut for mye av råmelken da, for den er kjempeviktig når lille kommer ut <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skjer ting, selv om det kanskje ikke virker slik. ;)
      Er ikke rare greia som kommer ut, og det det ene brystet har mer enn det andre. Regner med det tar seg opp etter at Lillesprell har meldt sin ankomst. :D

      Slett
  3. Svar
    1. Enda mer spennende nå ettersom det bare er 4 dager igjen til termin og nedpresset er blitt værre enn noen gang. ;)

      Slett
  4. Oj,oj,oj,så spennende!!!
    Ønsker dere masse lykke til fremover nå. Tenk a,snart får dere hilse på lille! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for lykkeønskninger! :D Er helt utrolig at det snart er vår tur til å ha et lite mirakel i armene. <3 *sukk*

      Slett
  5. Bare ni dager til termin- nå nærmer det seg :D
    Masse lykke til :))

    Hilsen Silje (www.veienmedivf.blogg.no) som har skiftet blogg

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for bloggadressen din Silje! :D Har lagt deg til på lista vår.

      Nå er det bare 4 dager igjen... Hjelpes! :D

      Slett
  6. Flytende Gaviscon ble redningen min også, men jeg glemte den da jeg var innlagt :(

    Hvordan går det med dere nå? Noe nytt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Flytende gaviscon er supert til tross for den ekle smaken. Hadde du fortsatt halsbrann etter fødselen, er det lurt å pakke den ned i fødebaggen?

      Jo, takk det går fint med oss. Men det skjer fint lite, les dagens innlegg. ;) Begynner vel mildt sagt å bli kraftig utålmodig på å møte Lillesprell og bli kjent med han <3

      Slett
  7. speeeent:))) håper dere har et hjertegull i armene nå! eller at det er like om hjørnet:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har nok ikke det. Lillesprell har tydeligvis bestemt seg for å klamre seg fast i hvertfall til termindatoen, i allefall om jeg skal tolke kroppens signaler. Er 4 dager igjen til termin, når det store skjer gjenstår bare å se. Men utålmodige det er vi. ;)

      Oppdaterer selvfølgelig bloggen så fort det skjer ting som tilsier at fødselen er i gang. :D

      Slett

Tusen takk for at du skriver noen ord til oss :)